Få din bil undervognsbehandlet - så sparer du penge og CO2!

Få din bil undervognsbehandlet – uanset om du kører i en benzin-, diesel-, el- eller hybridbil.

Så sparer du penge på reparationer og bilen undgår for tidlig skrotning på grund af rust. Det sparer både dig for penge i det lange løb og miljøet for CO2.

Dit lokale frie danske værksted finder du her på siden, og de står enten selv for undervognsbehandlingen eller formidler kontakten til et undervognscenter.

En undervognsbehandling kalder man også for en rustbeskyttelse, og det er bedst at undervognsbehandle sin bil fra ny – men det er sjældent for sent.

Så find dit nærmeste lokale frie danske værksted til en undervognsbehandling her.

Hvorfor undervognsbehandle sin bil?

En undervognsbehandling forlænger bilens levetid, sparer dig for reparationer og dermed klimaet for CO2.

Hvornår skal bilen undervognsbehandles?

Opnå den bedste effekt, ved at undervognsbehandle bilen så hurtigt som muligt.

Hvorfor de Frie Danske Værksteder?

Din mekaniker vurderer, om det er tid til en rustbeskyttelse, eller om du kan vente et år mere.

Hvorfor få din bil undervognsbehandlet?

Din bil skal undervognsbehandles for at beskytte den bedst muligt mod rust eller korrosion.

De fleste af bilens undervognsdele er nemlig lavet af metal, som efterhånden ruster eller korroderer i det danske klima. Her i landet har vi meget vådt vejr, og om vinteren salter vi vejene. Noget som påvirker bilens metaldele, og som derfor påbegynder en nedbrydning.

Det betyder, at elemeter af bilens undervogn kan blive gennemtæret. For at bilen fortsat skal være sikker at køre i, så skal den herefter repareres. Alternativet er helt at skrotte den, hvilket er ærgerligt, når dette kunne være undgået.

Hvis din bil i stedet med 2-3 års mellemrum bliver undervognsbehandlet, så holder den i længere tid og med færre reparationer. Når en jævnligt undervognsbehandlet bil er udtjent, så er der brugt færre ressourcer på reparationer, og mere af bilens metal kan genanvendes. Noget der alt sammen sparer miljøet for CO2.

Hvornår skal bilen undervognsbehandles?

Du sparer flest penge, hvis du få undervognsbehandlet din bil fra ny.

Det er bedst, at undervognsbehandle sin bil fra ny. Her opnår man størst beskyttelse, da bilens undervogn endnu ikke har påbegyndende rust eller korrosion. Derfor behøver bilen også kun to lag af den beskyttende behandling, hvilket er billigere for dig.

Desuden går der længere tid inden bilen behøver en ny undervognsbehandling – noget der igen sparer dig for udgifter.

Og når bilen er godt beskyttet mod rust og korrosion, så sparer du også penge i reparationer.

Men det er sjældent for sent, at få sin bil rustbeskyttet. Hvis din bil er nogle få år gammel, så skal den formentlig blot have et ekstra lag og behandles lidt oftere.

Du sparer stadig penge på reparationer, hvis bilen skal holde længe og afholder din bil fra at blive skrottet på grund af rust-gennemtæring. Dermed sparer du ikke blot penge, men også CO2.

Skal elbiler og hybridbiler også undervognsbehandles?

Elbiler og hybridbiler skal også undervognsbehandles

Det danske vejr er hårdt ved bilerne, uanset hvad de kører på, og hvilket metal de er produceret af.

Derfor er det en god ide, også at undervognsbehandle elbiler eller hybridbiler for at beskytte dem mod korrosion eller rust.

På grund af elektriciteten i elektrificerede biler – der er højspænding – samt på grund af selve batteriet, så kræver det ekstra tid til indpakning af disse dele, så de ikke får den korrosions-beskyttende væske på sig.

Forvent derfor, at prisen på en undervognsbehandling til en elbil eller hybridbil er lidt højere end for en benzin- eller dieselbil.

Hvorfor benytte et af de Frie Danske Værksteder?

Lige meget hvilken bil du har, så hjælper vi dig.

Vi udfører undervognsbehandlinger på både benzinbiler, dieselbiler, elbiler og hybrider.

Vi står enten selv for undervognsbehandlingen eller formidler den.

Du kan altid kontakte dit nærmeste frie danske værksted for at høre mere om undervognsbehandlinger. Enten kan dit frie danske værksted selv udføre behandlingen eller også kan de facilitere den.

Vi hjælper med at vælge en kvalitetsbehandling til din bil.

Hvilket mærke af undervognsbehandling og hvilken type - altså hvor mange lag beskyttende væske - din bil skal have, hjælper din mekaniker dig med at vurdere.

Vi hjælper med at vurdere, om det er tid til en undervognsbehandling.

Det er individuelt hvornår en bil skal genbehandles. Nogle biler skal allerede efter 2 år, mens andre kan vente i helt op til 5 år før behandlingen skal udføres igen. Din mekaniker hjælper dig med at vurdere bilen.

Veluddannede mekanikere hjælper dig.

Det er en fordel, at bestille undervognsbehandlingen gennem din mekaniker, da han eller hun kan hjælpe dig med, om noget skal repareres inden behandlingen.

Du kan få hjælp hos samme værksted, som du kender.

Ved at bruge dit lokale Frie Danske Værksted, så kan du bruge samme værksted, som du kender og som er tæt på dig.

Oftest stillede spørgsmål

Er en undervognsbehandling nødvendig?

Hvis du gerne vil passe godt på din bil, så er en undervognsbehandling en rigtig god ide. Nogle synshaller estimerer, at hver 10. skrottede bil skyldes rustangreb. Noget du kan undgå ved at passe på bilen med en undervognsbehandling.

Undervognsbehandling til elbiler og hybridbiler?

Elbiler og hybridbiler korroderer eller ruster også, så derfor anbefaler vi, at elbiler og hybridbiler også undervognsbehandles.

Hvad er rustbeskyttelse?

Rustbeskyttelse er påførelse af special-designet væske, som beskytter bilens metaldele mod rust eller korrosion samt slid.

Kan man lave gør-det-selv undervognsbehandling?

Det kræver det rigtige udstyr og specialviden at rustbeskytte en bil, så det er udført korrekte. De professionelle følger specielle sprøjteskemaer fra bilfabrikanterne, for at sikre, at de rigtige steder bliver behandlet.

Desuden følger de professionelle miljølovgivningen, så der ikke forurenes ved undervognsbehandlingen. Alt afdryp og afløb bliver opsamlet, renset og genanvendt.

Derfor er en undervognsbehandling et job for autoværkstederne og undervognscentrene.

Hvilket mærke af rustbeskyttelse er bedst?

Dit Frie Danske Værksted kan hjælpe dig med, hvilke mærke af rustbeskyttelse, som du skal vælge.

Hvor ofte skal bilen rustbeskyttes?

En bil skal rustbeskyttes med nogle års mellemrum. Hvor længe imellem afhænger af, om den blev undervognsbehandlet fra ny, hvor meget bilen kører, hvilket underlag den kører på (asfalt vs. grusvej) samt vintervejret. Regn med omkring hvert 2.-4. år.

Hvor mange forskellige slags undervognsbehandlinger er der?

En undervognsbehandling og en rustbeskyttelse er det samme. Det varierende i forskellige behandlinger er antallet af påførte lag. En ny bil skal have to lags beskyttelse – et rust-/korrosionsbeskyttende lag samt et slidlag. En bil med påbegyndt rust skal have tre lag – et olieholddigt rustmættende lag, et rust-/korrosionsbeskyttende lag samt et slidlag.

Hvordan foregår en undervognsbehandling?

Ved en undervognsbehandling bliver bilens beskyttende skærme på undervognen afmonteret. Hvis det ikke er en fabriksny bil, så bliver den vasket og tørret. Herefter bliver 2 til 3 lag af beskyttelse sprøjtet på bilen, som så tørrer hvorefter skærme påmonteres igen. Værkstedet følger altid bilproducentens vejledning ved undervognsbehandlingen.

Hvad er forskellen på rustbeskyttelse og undervognsbehandling

Der er ingen forskel. Det er det samme. Bortset fra, hvis bilens undervogn er lavet af aluminium – for så er undervognsbehandlingen en korrosionsbeskyttelse, da aluminium ikke ruster, men anløber og korroderer.

Kan min bil blive undervognsbehandlet i forbindelse med et service?

Det kan være en god ide, hvis du kan undvære din bil i nogle dage af gangen, at arrangere en undervognsbehandling i forbindelse med et service. Kontakt dit frie danske værksted og hør, hvad de anbefaler dig baseret på din bils alder og kilometerstand. Måske din bil skal have have foretaget reparationer inden undervognsbehandlingen.

Hvor længe tager en undervognsbehandling?

Det tager typisk 1-3 dage at få bilen undervognsbehandlet. Derfor skal du kunne undvære bilen i nogle få dage, for at få den undervognsbehandlet.

Hvorfor sparer det CO2 at undervognsbehandle sin bil?

Da undervognsbehandlingen forhindrer bilen i at ruste eller korrodere, så bliver bilens metal ikke ødelagt. En bil med rustne eller korroderede dele, der udgør en sikkerhedsrisiko, skal enten repareres med nye dele – eller bilen skal helt skrottes, og en ny bil indkøbes. Både reservedele og en ny bil kræver CO2 at producere, så derfor sparer du klimaet for en miljøbelastning, når du passer godt på din bil med en undervognsbehandling.

Hvordan finder jeg et frit dansk værksted?

Du finder dit lokale Frie Danske Værksted ved hjælp af kortet her på siden. Kontakt dit lokale frie danske værksted og hør nærmere om en undervognsbehandling.

Find dit værksted her